Voor LEREN LEREN mag, naar mijn mening, in het onderwijs meer aandacht zijn. Ik heb gemerkt dat een groot deel van de brugklassers bij de overstap naar het VO niet goed weten hoe zij leren leren en hoe dat makkelijker zou kunnen. Voor mij als jongerencoach was dat een van de drijfveren om een online training voor brugklassers te gaan ontwikkelen om ze zo op weg te helpen dat eerste jaar op het VO. Dit had ik nog nooit gedaan dus vol frisse energie ben ik deze nieuwe uitdaging aangegaan. Mijn idee was om dat binnen een half jaar wel voor elkaar te krijgen, maar dat viel toch even tegen. Met vallen en opstaan kwam ik steeds een stapje verder; het voelde soms als ploeteren en ik heb enorm veel geleerd. Het heeft wat langer geduurd dan een half jaar maar na 9 maanden is de training online! En dat proces van leren leren, wat ik zelf zo weer aan den lijve heb ondervonden, wil ik graag in dit blog met jullie delen. Ook omdat de parallel zo mooi te trekken is naar de inhoud van de online training.
Je kent vast het model van leren wel. Nou ik heb de fasen, zodra ik gestart was met het ontwikkelen van de online training, ook weer helemaal doorlopen.
Je bent je vaak niet bewust van je onbekwaamheid totdat er iets gebeurt of dat je aan iets nieuws begint. In mijn geval dus: iets nieuws beginnen, een online training maken! Ik heb eerst een mindmap gemaakt om de opbouw, onderwerpen en sub-onderwerpen in beeld te brengen. Daarna de teksten geschreven en de opdrachten bedacht. Daar kon ik mijn trainerskwaliteiten goed voor benutten. Tja en hoe ga je dat in een digitale omgeving vormgeven?
Ik voelde mij dus bewust onbekwaam en dat is de fase waar je echt even door heen moet bijten en die niet altijd even prettig voelt. Met alle informatie in google land raakte ik al snel het spoor bijster. Ik heb als de sodemieter een online training gekocht om te leren hoe ik een online training moest maken inclusief hoe je video’s moet opnemen, monteren en hoe alles in een digitale leeromgeving te zetten. Ik ben de video’s gaan kijken en heb, dat wat ik daar leerde, direct toegepast. Al gauw bleek dat ik hulp moest vragen bij mijn webdesigner Niels Oedzes van www.mobycreative.nl want dat technische gedeelte dat was not my piece of cake. De video’s opnemen en monteren vond ik super leuk om te doen ondanks dat alles nieuw was. Het eerste videootje heeft me heel wat uurtjes gekost maar doordat je het steeds vaker doet ( fase II) en ik uiteindelijk wel 20 video’s heb opgenomen wordt dit wel geautomatiseerd ( fase III).
Wat was ik blij dat het moment er eindelijk was dat ik mijn online training op de markt kon brengen. De week vooraf was een week van bloed, zweet en tranen. De testers hadden hun bijdrage geleverd en de laatste aanpassingen had ik gedaan. Maar dan net die laatste stap voelde als dat ik een Ikea kast in elkaar zet, dat laatste schroefje mist of past niet of draait door. De laatste koppeling die nodig was, kregen we net niet voor elkaar. Dus dan niet schromen om weer hulp in te schakelen. Uiteindelijk is het gelukt om alles voor elkaar te krijgen en werkt de training nu.
Denk eens terug aan de laatste keer dat jij iets nieuws geleerd heb. Herken je iets van mijn proces?
Om te kunnen en te willen leren leren heb je nodig:
Dit wordt dus ook allemaal van een brugklasser gevraagd. Niet gek dat ze hierbij op weg geholpen moeten worden. En dan werkt dat puberbrein ook nog eens anders dan bij volwassenen. Het is gewoon nog niet af!
Gun je jouw kind ook een fijne en makkelijke ondersteuning bij het leren leren? Kijk dan snel hier voor de online training leuk leren in de brugklas zodat jouw brugger het jaar met meer zelfvertrouwen door loopt en alle belangrijke ingrediënten ontdekt die helpen bij het leren leren.
Help mijn brugklasser het eerste jaar door!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.